رد کردن لینک ها

شرایط تحصیل رایگان در بهترین کشورهای جهان

تحصیل رایگان در کشورهای خارجی همیشه یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای جوانان و نوجوانان کشورهای خارجی و به‌ویژه ایرانی بوده است.

بسیاری از دانشجویان به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند رشته مورد علاقه خود را در کشورهای خارجی ادامه دهند اما اکثرا به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، یک خبر خوب برایتان داریم. شما می‌توانید به‌ راحتی به رویای تحصیل در کشور و دانشگاه مورد علاقه بدون پرداختن پول زیاد یا حتی به رایگان، جامه عمل بپوشانید.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را به همراه فهرستی از کشورهایی که تحصیل رایگان در آن‌ها ممکن است، در اختیارتان قرار دهیم.

تحصیل رایگان در کشورهای جهان

تحصیل رایگان در اروپا 2021

 تحصیل در کشورهای اروپایی یکی از بزرگ‌ترین اهدافی است هر کدام از ما حداقل برای یک مرتبه در ذهن خود داشته‌ایم یا هنوز هم داریم.

دانشگاه‌های کشورهای اروپایی در کنار خدمات آموزشی بی نظیری که برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کنند، امکان تحصیل رایگان را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به این کشورها است.

تعدادی از کشورهای اروپایی که تحصیل در آن‌ها رایگان است، به شرح زیر هستند:

  • نروژ (کاملا رایگان)
  • جمهوری چک (کاملا رایگان)
  • آلمان (هر ترم بین 50 تا 250 یورو)
  • ایسلند (550 یورو هزینه ثبت نام سالانه)
  • فرانسه (243 یورو در سال)
  • بلژیک (900 یورو)

در بخش‌های بعدی مقاله شرایط تحصیل رایگان را در تعدادی از این کشورها را مفصل‌تر بررسی خواهیم کرد.

تحصیل رایگان در جمهوری چک

جمهوری چک از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که در اتحادیه اروپا عضویت دارد و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی آن را برای تحصیل به دلیل وجود دانشگاه‌های معتبر فراوان انتخاب می‌کنند.

تعدادی از دانشگاه‌های این کشور قدمی بیش از صد سال دارند و شهرهای مختلفی که این دانشگاه‌ها در آن‌ها قرار دارند، جزو بهترین شهرهای دانشجویی در دنیا به‌شمار می‌روند.

برای تحصیل رایگان در این کشور فقط کافی است تسلط کافی روی زبان چک داشته باشید و سپس از دانشگاه‌های دولتی جمهوری چک پذیرش بگیرید.

اگر این تسلط زبانی را ندارید، نیازی نیست نگران باشید. چون تعداد فراوانی از دانشگاه‌های این کشور دوره‌های آموزش زبان یک ساله را برای متقاضیان برگزار می‌کنند.

پس از شرکت در این دوره‌ها و تسلط روی زبان چک، دانشجویان می‌توانند علاوه بر برخورداری از قابلیت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های این کشور، در آزمون‌های ورودی مانند آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی این آن نیز شرکت کنند.

البته لازم به ذکر است برای تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور باید شهریه دانشگاه مورد نظر خود را پرداخت کنید. گرچه نکته مثبت پایین بودن مقدار آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است.

تحصیل رایگان در آلمان

آلمان یکی از کشورهایی است که می‌توان گفت در مقایسه با امکانات و تسهیلاتی که در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد، هزینه بسیار کمی از دانشجویان دریافت می‌کند.

مهم‌ترین مزیتی که دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌دهند، تحصیل رایگان است. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های عمومی این کشور نیازی به پرداخت هیچ شهریه‌ای ندارند.

تنها هزینه‌ای که باید برای تحصیل خود در آلمان خرج کنید، هزینه انجام کارهای اداری خود در آغاز هر ترم یا هر سال بوده و مبلغ بسیار ناچیز بین 100 تا 250 یورو است.

همچنین بد نیست بدانید نه تنها تحصیل در آلمان رایگان است، بلکه بودجه حدود 800 یورویی ماهانه برای کمک به دانشجویان در تامین خرج و مخارج نیز به آن‌ها اعطا می‌شود.

تحصیل رایگان در انگلستان

متقاضیان تحصیل در انگلستان نیز بهتر است بدانند که هیچ دانشگاه کاملا رایگانی در این کشور وجود ندارد.

در واقع می‌توان گفت دانشجویان برای این‌که بتوانند به رایگان انگلستان تحصیل کنند، باید تمام تلاش خود را برای اخذ یکی از بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط این کشور ارائه دهند. این بورسیه‌ها نه تنها شهریه دانشگاه شما را پرداخت می‌کنند، بلکه به شما در تامین خرج و مخارج تحصیل و زندگی در انگلستان کمک زیادی ارائه میدهند.

تعدادی از این بورسیه‌ها عبارت هستند از:

  • بورسیه فول فاند چونینگ پوشش دهنده تمام دانشگاه‌های انگلستان
  • بورسیه گیتس کمبریج پوشش دهنده تمام دانشگاه‌های انگلستان
  • بورسیه فاند کلارندون پوشش دهنده دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • بورسیه وستمینستر پوشش دهنده دانشگاه وستمینستر انگلستان
تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در فرانسه

فرانسه نیز جزو معدود کشورهایی است که هزینه تحصیل در آن بسیار پایین است و تقریبا می‌توان آن را جزو کشورهای با تحصیل رایگان به حساب آورد.

دانشگاه‌های این کشور سالانه حدود 243 یورو شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و تنها هزینه دریافتی همین است. همین موضوع باعث شده است فرانسه یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل به حساب بیاید.

تحصیل رایگان در ایسلند

ایسلند یکی دیگر از کشورهایی است که تحصیل رایگان در آن نسبت به کشورهای دیگر به مراتب آسان‌تر است. به عبارت دیگر، در کشور ایسلند می‌توان دانشگاه‌های تقریبا رایگانی را پیدا کرد که نسبت به خدمات ارائه شده در آن‌ها هزینه بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند.

منظور از دانشگاه‌های تقریبا رایگان این است که موسسات آموزشی این کشور در قبال خدمات آموزشی هزینه‌ای به‌عنوان شهریه دریافت نمی‌کنند، بلکه فقط هزینه ناچیزی را برای انجام کارهای اداری ثبت نام دانشجویان می‌گیرند. این هزینه حدود 550 یورو بوده و برای تمام دانشجویان یکسان است.

مقالات مرتبط

مهاجرت-تحصیلی-به-کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

ادامه مطلب
تحصیل-در-مدارس-ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ادامه مطلب
مهاجرت-تحصیلی-به-سوئد

مهاجرت تحصیلی به سوئد

ادامه مطلب

تحصیل رایگان در آمریکا

برای این‌که بتوانید در آمریکا به تحصیل رایگان بپردازید، دو راه پیش روی شما وجود دارد: استفاده از بورسیه‌های تحصیلی یا انتخاب دانشگاه‌های رایگان.

برای استفاده از راه حل اول باید آنقدر شرایط خوبی داشته باشید و تمام مدارک مورد نیاز را به‌خوبی تامین کنید تا بتوانید بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های این کشور را به دست آورید.

یکی دیگر از مسیرهای پیش روی شما که نسبت به راهکار قبل آسان‌تر است، انتخاب یکی از دانشگاه‌های رایگان برای دانشجویان بین‌المللی است.

البته اخذ پذیرش در همین دانشگاه‌ها نیز کار آسانی نیست اما از اخذ بورسیه برای ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا آسان‌تر است.

در این کشور دانشگاه‌های رایگان زیادی برای دانشجویان بومی آمریکا وجود دارد اما تعداد کمی از آن‌ها برای دانشجویان بین‌المللی نیز رایگان هستند. تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • کالج بریا (کاملا رایگان)
  • موسسه موسیقی کرتیس (کاملا رایگان)
  • کالج مهندسی فرانکلین دبلیو اولین (50 درصد تخفیف در تمام هزینه‌ها)
  • کالج دیپ اسپرینگ
  • دانشگاه ایالتی واشینگتن (رایگان برای دانشجویان با درآمد کم)
  • دانشگاه بارکلی
  • کالج وارن ویلسون
  • دانشگاه پیپل
  • دانشگاه اپرنتیس
  • آکادمی نیرو هوایی آمریکا
  • آکادمی گارد ساحلی آمریکا
  • آکادمی ناوگان بازرگانی آمریکا

تحصیل رایگان در کانادا

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره تحصیل رایگان در کانادا صحبت کنیم، همین ابتدا باید بدانید به جز اخذ بورسیه‌هایی که تمام شهریه دانشگاه را پوشش میدهند، هیچ راه دیگری برای این‌که بتوانید در کانادا به رایگان تحصیل کنید وجود ندارد.

اصولا در کشورهای دیگر می‌توان تعدادی دانشگاه پیدا کرد که برای دانشجوهای بین‌المللی نیز خدمات رایگان ارائه کرد اما متاسفانه برای تحصیل در کانادا چنین مراکز آموزشی دیده نمی‌شوند.

تحصیل رایگان در کانادا

البته دانشگاه‌هایی در این کشور وجود دارد شهریه بسیار پایینی نسبت به بقیه دانشگاه‌ها از دانشجویان دریافت می‌کنند و در برابر دانشگاه‌های دیگر تقریبا تحصیل رایگان به حساب می‌آیند. در ادامه نام تعدادی از محبوب‌ترین آن‌ها را به همراه شهریه هر یک (به دلار آمریکا) ذکر می‌کنیم:

  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند (MUN) با 8.150 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه سنت استفان (SSU) با 8.400 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه منونایت کانادا (CMU) با 8.450 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه آتاباسکا با 8.515 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • کالج داشگاهی نورث (UCN) با 8.600 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • کالج دانشگاهی بوث با 9.200 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه کینگزوود با 9.550 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه پرنس ادوارد ایسلند (UPEI) با 9.650 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • مدرسه الهیات آتلانتیک (AST) با 9.900 دلار به ازای هر سال تحصیلی
  • دانشگاه برندون با 9.800 تا 10.850 دلار به ازای هر سال تحصیلی

تحصیل رایگان در ترکیه

به‌طور کلی تحصیل در کشور ترکیه هزینه بسیار پایینی دارد و دانشجویان بین‌المللی در این کشور نیاز به پرداخت شهریه‌های سنگین ندارند.

اما نکته قابل توجه این است که ترکیه نیز مانند کانادا و انگلستان، دانشگاه‌های کاملا رایگان ندارد و دانشجویان بین‌المللی تنها می‌توانند با اخذ بورسیه به تحصیل رایگان در این کشور بپردازند.

تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه با ارزان‌ترین شهریه عبارت هستند از:

  • دانشگاه کادیر هاس با شروع شهریه‌ها از 150.000 دلار آمریکا
  • موسسه فناوری ازمیر با شروع شهریه‌ها از 2.500 دلار آمریکا
  • دانشگاه اژه با شروع شهریه‌ها از 3.000 دلار آمریکا
  • دانشگاه تکنیکال خاورمیانه با شروع شهریه‌ها از 250 دلار آمریکا
  • دانشگاه اسکودار ترکیه با شروع شهریه‌ها از 3.900 دلار آمریکا
تحصیل رایگان در کشورهای شمال اروپا

تحصیل رایگان در کشورهای شمال اروپا

یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی افرادی که قصد تحصیل رایگان را در کشورهای خارجی دارند، کشورهای شمال اروپا یا حوزه اسکاندیناوی هستند.

این حوزه که شامل چهار کشور دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند است، بهشت افرادی به حساب می‌آید که در جستجوی تحصیل رایگان هستند.

این کشورها برای دانشجویان بین‌المللی و بومی کاملا رایگان هستند یا هزینه بسیار ناچیزی را در قبال ارائه خدمات بی نظیر تحصیلی ارائه می‌دهند. به موارد زیر دقت کنید:

  • تحصیل در نروژ و فنلاند برای تمام دانشجوهای بین‌المللی و بومی کاملا رایگان است و هزینه ثبت نام نیز دریافت نمی‌شود.
  • تحصیل در سوئد برای دانشجوهای سوئیس و کشورهای اتحادیه اروپا رایگان است. اما دانشجویان بین‌المللی دیگر از بقیه نقاط دنیا، باید حدود 6.390 تا 140.000 پوند هزینه کنند.
  • تحصیل در فنلاند برای دانشجویان سوئیس و انحادیه اروپا کاملا رایگان است. اما دانشجویان بین‌المللی دیگر از بقیه کشورهای دنیا، باید حدود 4.500 تا 11.490 پوند برای تحصیل در این کشور هزینه کنند.

سخن نهایی

تحصیل رایگان معمولا برای یک مرتبه هم که شده از ذهن ما عبور کرده است اما برخی از افراد به دلیل اطلاع نداشتن از وجود چنین امکانی به کلی آن را فراموش کرده‌اند.

بهتر است بدانید تحصیل رایگان به هیچ وجه آرزوی دست نیافتنی نیست و شما متقاضیان می‌توانید با بررسی کشورهایی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و بلژیک به رایگان یا با هزینه بسیار کم به تحصیل در این کشورها بپردازید.

همچنین سایر کشورهای پیشرفته‌ای که در بالا ذکر کردیم هرکدام دانشگاه‌هایی با هزینه تحصیلی پایین دارند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. از طرفی اگر شرایط بسیار عالی برای درخواست بورسیه دارید، دانشگاه‌های بسیاری از کشورها تحصیل امکان کاملا رایگان را برای شما فراهم می‌کند.

سرویس‌های اپلای‌بادی

آماده‌سازی و تدوین رزومه

آماده‌سازی و تدوین رزومه

ثبت سفارش
نگارش انگیزه‌نامه

نگارش انگیزه‌نامه

ثبت سفارش
نگارش توصیه‌نامه

نگارش توصیه‌نامه

ثبت سفارش

به گفتگو بپیوندید