رد کردن لینک ها

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

در سال های اخیر شاهد افزایش روز افزون مهاجرت تحصیلی به ترکیه بوده ایم. لازم به ذکر است که مهاجرت تحصیلی ترکیه تنها مورد توجه هموطنان ایرانی مان نبوده است؛ بلکه بسیاری از دانشجویان بین المللی از دیگر نقاط دنیا نیز مهاجرت برای تحصیل به ترکیه را انتخاب کرده اند. از جمله دلایل محبوبیت کشور ترکیه به عنوان یک مقصد مهاجرتی-تحصیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن سطح کیفیت تحصیلی
  • ارزان بودن هزینه تحصیل در ترکیه
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی ( این بورسیه مخارج بسیاری همچون موارد زیر را پوشش می دهد: هزینه محل سکونت، شهریه، بیمه درمانی و…)

با این تفاسیر طبیعی است که تقاضای فراوانی برای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه وجود داشته باشد؛ به تبع آن نیز تعداد قابل توجهی  موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه روی کار آمدند. در این شرایط انتخاب یک وکیل مهاجرت تحصیلی به ترکیه که متخصص و کاربلد باشد، کمی دشوار است. به خصوص که مهاجرت تحصیلی ترکیه و به طور کلی پروسه های مهاجرتی حساسیت و گاهی پیچیدگی بسیاری  دارد.

کوچک ترین اشتباه و غفلتی ممکن است به قیمت از دست رفتن پول، زمان و انگیزه تان تمام شود؛ در نتیجه توصیه می کنیم در نهایت دقت به انتخاب راهنمای مهاجرت تحصیلی به ترکیه بپردازید. در این اوضاع و احوال می توانید برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی به ترکیه با کارشناسان اپلای بادی تماس بگیرید. به این ترتیب به طور کامل از شرایط تحصیل در ترکیه مطلع خواهید شد.

طبیعتاً هرچه اطلاعات غنی تر و معتبر تری داشته باشید؛ شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه نیز دارید. در نتیجه بابت هزینه‌ های تحصیل در ترکیه دچار فشار مالی نمی شوید. به اضافه این که انتخاب صحیحی در میان انواع رشته های تحصیلی در ترکیه خواهید داشت.

پایه های تحصیلی در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه از مقاطع پایه تا تکمیلی امکان پذیر است. در برخی از این مقاطع حتی امکان تحصیل رایگان در ترکیه نیز وجود دارد. روی هم رفته متقاضیان مهاجرت برای تحصیل در ترکیه می توانند جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع زیر اقدام کنند:

  • تحصیل در مدارس ترکیه / تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان
  • تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری
مهاجرت-تحصیلی-به-ترکیه

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

در پروسه مهاجرت تحصیلی ترکیه صرف نظر از مقطع مورد نظر، ابتدا باید موفق به اخذ پذیرش دانشگاهی شوید. به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه های ترکیه نیز نیازمند ارائه مدارک زیر خواهید بود:

  • تکمیل کامل فرم پذیرش دانشگاهی
  • مدرک فارغ التحصیلی به اضافه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان انگلیسی برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه
  • رسید پرداخت هزینه درخواست نامه (این هزینه به طور معمول در حدود 35 الی 100 دلار امریکا خواهد بود)

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

همان طور که گفته شد در پروسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای تحصیل در مقطع کارشناسی نیز می توان اقدام کرد.  به طور معمول برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های ترکیه نیازمند گذراندن یک دوره زمانی 4 ساله خواهید بود. البته این مدت زمان برای برخی رشته ها همچون پزشکی به 6 سال افزایش می یابد.

روی هم رفته برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. اگر امتحان ورودی دانشگاه‌ ها به زبان ترکی باشد، آزمون یوس (YOS) نامیده می شود. در حالی که آزمون ورودی برای شرکت در کورس های انگلیسی را آزمون SAT می نامند. ناگفته نماند این امتحانات سراسری بوده و یک جورهایی حکم کنکور خودمان را دارد! با توجه به اهمیت این آزمون ها پیشنهاد می دهیم پیش از هر اقدامی به مشورت با وکیل مهاجرت تحصیلی به ترکیه بپردازید.

در این راستا مژده ای نیز برایتان داریم؛ مبنی بر این که موسسه ما معتبر ترین موسسه مهاجرت تحصیلی به ترکیه و اعزام دانشجو به ترکیه است. به اضافه این که  امکان مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی به ترکیه را نیز فراهم کرده ایم. در نتیجه کافی است با کارشناسان مهاجرتی ما تماس بگیرید. به این ترتیب راهنمای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را به طور رایگان در اختیار خواهید داشت. از جمله مزایای اصلی دریافت مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیز به شرح زیر است: اطلاع کامل و صفر تا صدی از شرايط مهاجرت تحصيلي به تركيه !

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

مهاجرت برای تحصیل به ترکیه اگر در مقطع کارشناسی ارشد باشد؛ نیازی به شرکت در آزمون های ورودی سراسری ندارد. البته این موضوع تنها مختص به تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیست؛ بلکه کشور ترکیه برای پذیرش دانشجو در مقطع دکترا نیز از آزمون های سراسری پیروی نمی کند. در واقع هر دانشگاهی امتحانات ورودی خود را به طور مجزا و انحصاری برگزار می نماید.

با این حساب اگر مهاجرت به ترکیه را برای مقاطع فوق لیسانس یا دکتری انجام می دهید؛ لازم است بدانید که دانشگاه های ترکیه 2 مرتبه در سال دانشجو می پذیرند. در این تاریخ ها اسم و ظرفیت رشته را اعلام کرده و زمان مشخصی را برای ثبت نام تعیین می کنند. دانشجویان نیز پس از ثبت نام در رشته دلخواه خود، می توانند در امتحانات دانشگاه انتخابی شان شرکت کنند.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه برای دوره فوق لیسانس 2 سال تحصیلی به طول می انجامد. لازم به ذکر است که در این مقطع بخشی از دوره تحصیلی صرف گذراندن 20 الی 30 واحد درسی می شود. بخش دیگر آن نیز به تحقیق بر پایان نامه و ارائه آن اختصاص خواهد یافت.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

کمی قبل گفته شد که مهاجرت تحصیلی ترکیه  در مقطع دکتری نیازی به شرکت در امتحان های ورودی سراسری ندارد؛ چرا که هر یک از دانشگاه های این کشور با برگزاری آزمون هایی جداگانه و مجزا به جذب دانشجو می پردازند. تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری 4 سال طول می کشد.

در این مقطع نیز در کنار گذراندن واحدهای درسی باید به تهیه و تحویل پایان نامه بپردازید. (طبق روال گفته شده برای دوره کارشناسی ارشد) مهاجرت تحصیلی ترکیه را چه در مقطع فوق لیسانس انجام دهید و چه دکترا؛ در هر صورت فرصت تحصیل به دو زبان ترکی یا انگلیسی را خواهید داشت.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه در مقطع مدارس در میان هموطنان ما از محبوبیت فراوانی برخوردار است؛ علت این محبوبیت در وهله اول به پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه مربوط می شود. سپس می توان به وجود شباهت زیاد میان نظام آموزشی ترکیه و ایران اشاره کرد. روی هم رفته این دو فاکتور به اضافه دلایل ریز و درشت دیگری همچون موقعیت کشور ترکیه دست به دست هم داده اند؛ تا تحصیل در مدارس ترکیه بسیار مورد توجه خانواده های ایرانی قرار بگیرد.

در بیان شرایط تحصیل در مدارس ترکیه باید بگوییم که نظام آموزشی این کشور به طور کامل توسط دولت کنترل و نظارت می شود؛ در نتیجه دانش آموزان از سنین 6 الی 14 سال باید به تحصیل اجباری و رایگان (در مقطع ابتدایی) بپردازند. شروع سال تحصیلی در ترکیه در یک بازه زمانی از اواسط ماه سپتامبر تا اوایل ماه اکتبر است. هر سال تحصیلی در پایان ماه می نیز خاتمه می یابد.

دانش آموزان پس از گذراندن مقطع ابتدایی باید یک دوره 8 ساله تحصیلی را تحت عنوان مقطع متوسطه اول بگذرانند. پس از آن است که مختارند وارد دوره متوسطه دوم (دبیرستان) شوند یا خیر.  تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان معمولاً نیازمند شرکت در آزمون های ورودی است. در واقع اکثر دبیرستان های ترکیه از طریق آزمون های ورودی مخصوص خود اقدام به پذیرش دانش آموز می نمایند. موضوعی که باید مورد توجه متقاضیان مهاجرت به ترکیه در مقطع دبیرستان نیز قرار بگیرد.

پس از کسب نمره قبولی در این امتحانات ورودی، دوره 4 ساله دبیرستان آغاز می شود. در خصوص هزینه تحصیل در مدارس ترکیه نیز باید بگوییم که دبیرستان های دولتی تقریباً رایگان محسوب می شوند. در حالی که تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان در مدارس خصوصی متناسب با مقطع و رشته هزینه بر خواهد بود؛ البته شرایط خاص و سیاست های داخلی هر یک از دبیرستان های خصوصی نیز بر شهریه آنها تاثیر گذار است.

از این ها گذشته بد نیست بدانید که در ترکیه مدارس ویژه ایرانیان وجود دارد. این مدارس دارای کادر مدیریتی و آموزشی ایرانی بوده و به زبان فارسی نیز تدریس می کنند. با این تفاسیر اگر مهاجرت تحصیلی ترکیه را در سطح مدارس انجام می دهید؛ هیچ گونه نگرانی و دغدغه ای بابت زبان بیگانه و غیره نخواهید داشت.

تحصیل-رایگان-در-ترکیه

هزینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه

هزینه مهاجرت تحصیلی یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه می باشد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه به منظور ادامه تحصیل را دارید، در وهله اول باید از هزینه های تحصیل در ترکیه مطلع شوید. البته بخشی از هزینه ها نیز پیش از مهاجرت باید پرداخته شوند؛ از جمله هزینه ترجمه مدارک، پرداخت هزینه ویزای تحصیلی و… بعد از آن هزینه های پس از مهاجرت آغاز می شود؛ یعنی مخارج تحصیل و زندگی در ترکیه.

هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه

همان طور که گفته شد هزینه تحصیل در ترکیه نسبتاً ارزان قیمت است. با این حال بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ترکیه به دنبال تحصیل کاملاً رایگان در این کشور هستند. اگر شما نیز در پی تحصیل رایگان در ترکیه هستید؛ می توانید شانس خود را در دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه امتحان کنید. به این ترتیب  هزینه‌ های تحصیل در ترکیه در مقطع مورد نظرتان به صفر می رسد؛ و آنچه که نصیبتان می شود، تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در ترکیه  و دیگر مقاطع است.

مطالب مرتبط

مهاجرت-تحصیلی-به-انگلیس

مهاجرت تحصیلی به انگلیس

ادامه مطلب
مهاجرت-تحصیلی-به-آمریکا

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

ادامه مطلب
مهاجرت-تحصیلی-به-آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

ادامه مطلب

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

  • مدارک شناسایی و پاسپورت معتبر و قانونی
  • عکس جدید
  • مدرک فارغ التحصیلی
  • ریز نمرات تحصیلی
  • کارنامه کنکور دانشگاه های ایران (در صورت شرکت و به طور اختیاری)
  • ارائه اختیاری نمره آزمون های بین المللی و زبان
  • پروپوزال برای دریافت پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری
  • انگیزه نامه
  • 2 عدد توصیه نامه برای مقاطع ارشد و دکترا
  • رزومه تحصیلی (CV )
  • به منظور افزایش شانس دریافت بورس پیشنهاد می کنیم موارد زیر را (در صورت داشتن) ارائه دهید: مقاله، کتاب، لوح تقدیر، گواهی ثبت اختراع، افتخارات عملی، هنری، ورزشی و…

شرایط عمومی کشور ترکیه

پیش از اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه باید اطلاعات کاملی از شرايط مهاجرت تحصيلي به تركيه داشته باشید. با این حال موارد دیگری نیز وجود دارد که اشراف و آگاهی نسبت به آنها خالی از لطف نخواهد بود. از جمله آشنایی با شهرهای مهم ترکیه، واحد پولی آن یا رشته های مورد علاقه غالب دانشجویان ایرانی و بین المللی و…

در معرفی شهرهای مهم ترکیه که جزو بهترین شهرهای دانشجویی نیز محسوب می شوند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استانبول
  • آنکارا
  • ازمیر
  • آنتالیا
  • بورسا
  • غازی آنتپ
  • ترابزون و…

واحد پولی کشور ترکیه لیر است و از جمله بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد: کورس های معماری، دوره های فنی و مهندسی،  دوره های امور مالی، رشته های مدیریت، روابط بین الملل. در میان رشته های فنی و مهندسی نیز موارد زیر جزو رشته های مورد علاقه دانشجویان بین المللی محسوب می شوند:

مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی علوم هوا و فضا، مهندسی کشاورزی، مهندسی صنایع غذایی و…

دانشگاه های برتر ترکیه

در پروسه مهاجرتی تحصیلی ترکیه هر دانشجویی به دنبال بهترین دانشگاه است. در بیان دانشگاه های برتر ترکیه می توان از موارد زیر نام برد:

  • دانشگاه بیلکنت
  • دانشگاه بوغازیچی
  • دانشگاه خاورمیانه
  • دانشگاه سابانچی
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه استانبول
هزینه-مهاجرت-تحصیلی-به-ترکیه

موقعیت کار پس از تحصیل در ترکیه

در بخش های ابتدایی این مطلب مهم ترین دلایل محبوبیت مهاجرت تحصیلی به ترکیه را بررسی نمودیم. همان طور که خودتان نیز  می دانید هموطنان ایرانی مان برای ورود به خاک ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارند. به اضافه این که کشور ترکیه جزو همسایگان ایران محسوب می شود. هزینه های زندگی در آن نیز نسبت به سایر کشور های مهاجر پذیر به طور قابل توجهی پایین است.

از طرفی با مهاجرت تحصیلی به ترکیه این فرصت را دارید که مطابق با استانداردهای اروپایی تحصیل کنید. همچنین با دارا بودن شرایطی، از بورسیه تحصیلی این کشور نیز بهره مند خواهید شد؛ اما از این ها گذشته آنچه اهمیت دارد این است که از یک سو می توانید به کار حین تحصیل در ترکیه بپردازید؛ و از سوی دیگر موقعیت کار پس از تحصیل در ترکیه را مشروط به شرایطی خواهید داشت.

در وهله اول باید مدرک تحصیلی معتبری داشته باشید. سپس نیازمند دانش و تسلط کافی در  زبان ترکی استانبولی خواهید بود؛ چرا که شهروندان بومی ترکیه آشنایی چندانی با زبان انگلیسی ندارند. در نتیجه موقعیت های کاری به زبان انگلیسی محدود و ناچیز است. این موضوع به خصوص در شهر آنکارا (پایتخت ترکیه) دیده می شود.

اخذ اقامت و تابعیت ترکیه پس از اتمام تحصیل

قابل توجه متقاضیان مهاجرت به ترکیه برای تحصیل، خاتمه دوره تحصیلی را باید مصادف با انقضای اعتبار مجوز اقامتی دانست. در این صورت اگر مایل به اخذ اقامت ترکیه و کار پس از تحصیل در این کشور هستید؛ باید خاک ترکیه را ترک کرده و پس از اخذ ویزای کار مجدداً به این کشور بازگردید. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ترکیه به منظور اخذ اقامت و تابعیت ترکیه پس از اتمام تحصیل می توانند به نحو زیر اقدام کنند: مدت اقامت خود را برای 1 سال تمدید کرده و به جستجوی کار بپردازند. در همین حین برای اخذ اقامت ترکیه و اشتغال در این کشور نیازمند دو فاکتور زیر خواهید بود:

  • دریافت مجوز قانونی کار از وزارت کار و امور اجتماعی
  • تسلط کامل به زبان ترکی استانبولی

با این تفاسیر اقامت پس از تحصیل در ترکیه ارتباط تنگاتنگی با اشتغال در این کشور دارد. از طرفی برای پیدا کردن کار در ترکیه نیز باید ارتباط موثر و کارآمدی با کارفرما و دیگر افراد حاضر در محیط کاری داشته باشید. با این حساب افراد زیر شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت: کسانی که مدرک تحصیلی معتبر، توانایی تکلمی روان به زبان ترکی دارند؛ و همین طور قادر به برقراری ارتباطی صحیح با مردم ترکیه هستند.

سوالات متداول

دانشگاه های برتر ترکیه کدامند؟

دانشگاه بیلکنت ، دانشگاه خاورمیانه ، دانشگاه آنکارا و استانبول از جمله دانشگاه های مطرح ترکیه به حساب می آیند.

چه مدارکی جهت دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه لازم است؟

مدارک شناسایی و پاسپورت معتبر و قانونی ، مدرک فارغ التحصیلی به همراه ریز نمرات ، انگیزه نامه ، توصیه نامه برای مقاطع ارشد و دکترا و … از جمله مدارک لازم می باشد.

اپلای بادی حرفه ای در مشاوره مهاجرت تحصیلی به ترکیه

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و دریافت بورسیه تحصیلی نیاز است تا از جزئیات و شرایط مختلف آگاه باشید. اپلای بادی با تخصص بالا و تجربه در زمینه انواع مهاجرت های تحصیلی و کاری ، بروزترین خدمات را به متقاضیان ارائه می کند.

سایر خدمات اپلای بادی

تدوین پروفایل لینکدین

تدوین پروفایل لینکدین

ثبت سفارش
نگارش توصیه‌نامه

توصیه‌نامه اساتید و کارفرمایان

ثبت سفارش
نگارش استادی پلن

نگارش اِستادی پلن

ثبت سفارش

نظرات

  1. ارسال نظر

    با سلام
    دخترم در مرحله ورود به دوره یازدهم دبیرستان در رشته تجربی ست و تمایل دارم برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت تحصیلی داشته باشه اما نمیدونم آیا در این مقطع ( دبیرستان ) بهتره مهاجرت کنه یا اول دیپلم ایران رو بگیره و بعد اقدام کنه؟
    لطفا راهنمایی بفرمایین.

    پیوند یکتا
    1. ارسال نظر

      سلام وقتتون بخیر
      بهتره که دوره دبیرستان رو تموم کنن که بتونن اونجا مستقیم وارد کالج یا دانشگاه بشن.

      پیوند یکتا

به گفتگو بپیوندید