رد کردن لینک ها

ادامه تحصیل در سنین بالا و محدودیت سنی برای مهاجرت تحصیلی

عده زیادی علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای دیگر و استفاده از بهترین روش مهاجرتی یعنی مهاجرت تحصیلی هستند. البته شرایط ادامه تحصیل و محدودیت سنی در کشورهای مختلف، متفاوت است و موضوع مهمی است که هر فرد باید قبل از تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور به آن توجه داشته باشد. پس لازم است که از محدودیت سنی، شرایط اخذ ویزا و شرایط تحصیل در رشته و دانشگاه مدنظر خود اطلاعات کافی را داشته و سپس برای ثبت‌نام اقدام نمایید. البته معمولاً شرایط سنی ثابت و قطعی برای پذیرش در برخی از دانشگاه‌های جهان وجود ندارد و بهتر است که قبل از اخذ ویزا با دانشگاه مقصد در ارتباط بوده و از شرایط مطلع باشید تا با مشکل محدودیت سنی برای تحصیل در خارج از کشور مواجه نشوید. البته برای اخذ ویزای تحصیلی در برخی از کشورها، موضوع گپ تحصیلی بسیار مهم است؛ به همین دلیل برای توضیح شرایط مهاجرت تحصیلی در برخی کشورها لازم است که بدانید وقفۀ تحصیلی چیست؟

وقفۀ تحصیلی یا Study Gap

به فاصله زمانی بین مقاطع تحصیلی که فرد گذرانده است وقفه تحصیلی گفته می‌شود که از زمان فارغ‌التحصیلی یا صدور مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان تا زمانی که برای پذیرش در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام می‌کنند، گفته می‌شود. برای مثال اگر فردی در سال 2017 در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده و در سال 2022 برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کرده است، به مدت 5 سال بین ادامه تحصیل خود وقفه انداخته و حال برای ادامه تحصیل در کشورهای مختلف یا برخی از دانشگاه‌های بین‌المللی، اقدام کرده است.
 این دانشجو موظف است دلایل لازم و کافی را برای وقفه تحصیلی (گپ) خود به دانشگاه یا سفارتخانه (برای ویزا) ارائه دهد تا موردپذیرش قرار گیرد. البته وقفه تحصیلی بین 1 تا 3 سال امری طبیعی محسوب می‌شود، اما بیش از این مدت می‌تواند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور با مشکل محدودیت سنی مخصوصا هنگام اخذ ویزا، مشکل ایجاد کند. دانشجویانی که دارای گپ تحصیلی هستند برای دریافت بورسیه تحصیلی نیز به مشکل برمی‌خورند.
البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اکثر دانشگاه‌های بین‌المللی برای پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حد موردقبول گپ تحصیلی مربوط به خود را دارند؛ بنابراین افرادی که قصد ورود به این دانشگاه‌ها را دارند لازم است که به این موردتوجه نیز توجه باشند یا برای وقفه تحصیلی خود توجیه و دلایل قانع کننده‌ای ازجمله اشتغال، مشکلات خانوادگی، بیماری و غیره داشته باشند.

گپ تحصیلی

موارد محدودیت سنی برای تحصیل در کشورهای خارجی

محدودیت سنی برای تحصیل در کشورهای خارجی می‌تواند شامل دو نوع محدودیت باشد؛ نوع اول محدودیت برای تحصیلات در سن بالا هنگام پذیرش در دانشگاه انتخابی و نوع دوم هنگام اخذ ویزای تحصیلی، فرد ممکن است با مشکل محدودیت سنی برای ادامه تحصیل مواجه شود که البته در محدودیت نوع اول، مخصوصا برای مقطع دکترا دانشگاه‌ها سخت‌گیری کمتری دارند. پس اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر تصمیم خود را گرفته و اقدام نمایید؛ زیرا هرچه گپ تحصیلی بین دو مقطع بیشتر شود، شانس دریافت ویزای تحصیلی کمتر می‌شود یا انتخاب‌هایی که برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی پیش رویتان است، محدودتر خواهند شد.

محدودیت سنی برای ادامه تحصیل در کشورهای مختلف

همان‌طور که گفته شد دانشگاه‌های مختلف جهان برای رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف، قوانین و شرایط سنی مربوط به خود را برای ادامه تحصیل افراد وضع کرده‌اند که در ادامه به بیان چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت. 

بنر دانشگاه۲

مهاجرت تحصیلی در سن بالا در کشور ترکیه

خوشبختانه مهاجرت و ادامه تحصیل در ترکیه با گپ تحصیلی نیز امکان‌پذیر است؛ اگرچه برخی از دانشگاه‌های این کشور شرایط سنی خاصی مدنظر دارند. برای مثال حداکثر سن برای پذیرش در مقطع کارشناسی 21 سال، کارشناسی ارشد 30 سال و برای ثبت‌نام در مقطع دکتری 35 سال در نظر گرفته ‌شده است. 

محدودیت سنی برای تحصیل در کره جنوبی

مهاجرت تحصیلی با سن بالا در کره جنوبی نیز در تمام مقاطع تحصیلی به‌راحتی امکان‌پذیر است و می‌توان گفت کره جنوبی یکی از کشورهای بدون محدودیت سنی برای تحصیل است. دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در این کشور محدودیت سنی چندانی ندارند و افراد با حداکثر سن 35 برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد 40 و برای دکتری تا 45 سال می‌توانند برای پذیرش اقدام نمایند. 

محدودیت سنی برای تحصیل در آمریکا

در این کشور نیز اگرچه محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دانشجویان با سن بالا وجود ندارد اما اکثر دانشگاه‌ها، سختگیری زیادی برای جذب دانشجویان کارشناسی ارشد 35 سال به بالا دارند. همچنین برای ادامه تحصیل در کشور آمریکا در مقطع دکتری نیز حداکثر 35 سال در نظر گرفته شده است.

محدودیت سنی برای تحصیل در استرالیا

در کشور استرالیا نیز برای مهاجرت در سن بالا، به گپ تحصیلی توجه زیادی شده تا حدی که محدودیت سنی را، به‌شرط نداشتن وقفه تحصیلی (گپ) در نظر نمی‌گیرد، اما بازهم برای ادامه تحصیل در هر مقطع تحصیلی حداکثر سن 34 سال در نظر گرفته ‌شده است. 

بنر انگیزه نامه۲

ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی

به‌طورکلی وقفه تحصیلی برای ادامه تحصیل در سنین بالا در اروپا، از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب کشورهای اروپایی در این مورد سخت‌گیرند؛ برای مثال افرادی که بیش از 4 سال از تحصیل آن‌ها می‌گذرد حق ثبت‌نام در آلمان ندارند و البته دانشجویانی که دارای گپ تحصیلی کمتر از 4 سال نیز هستند، باید دلایل قانع‌کننده و توجیه مناسبی بیاورند. 

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

مهاجرت تحصیلی به کشور هلند در سن بالا، در صورت داشتن گپ تحصیلی نیز امکان‌پذیر است؛ اما اگر دلایلی که برای گپ تحصیلی ارائه می‌دهید موجه و قانع‌کننده نباشند، این امر در روند پذیرش شما به‌عنوان دانشجو تأثیری منفی خواهد داشت.

محدودیت سنی برای تحصیل در انگلیس

در کشور انگلستان نیز برای پذیرش دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی 27 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 31 سال و برای پذیرش در مقطع دکتری نیز حداکثر تا سن 40 سالگی می‌توان اقدام کرد.  

محدودیت سنی برای تحصیل در اتریش

اما افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی در سن بالا به کشور اتریش را دارند لازم است بدانند که برای مهاجرت به و ادامه تحصیل در این کشور سخت‌گیری چندانی درباره سن وجود ندارد. به همین دلیل برای کسانی که بعد از سن 35 سالگی قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری داشته و انگیزه کافی برای درس خواندن دارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. 

محدودیت سنی برای تحصیل در آلمان

تحصیلات در سن بالا در کشور آلمان کار آسانی نیست و مسئولین سختگیری زیادی درباره سن دانشجویان و گپ تحصیلی آن‌ها دارند. شرط سنی برای ادامه تحصیل در کشور آلمان برای مقطع کارشناسی حداکثر 24 سال، برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 30 سال و برای مقطع دکتری حداکثر 36 سال است. 

کشورهای ایتالیا و فرانسه

شاید راحت‌ترین مسیر مهاجرت تحصیلی در سن بالا ایتالیا و فرانسه باشد؛ زیرا در این دو کشور محدودیت سنی برای ادامه تحصیل در نظر گرفته نشده است و شما در هر سنی می‌توانید برای ادامه تحصیل در ایتالیا و فرانسه اقدام نمایید. جالب است بدانید که ایتالیا یکی از کشورهای بدون محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در جهان است و برخلاف سایر کشورها، پذیرش دانشجو برای ادامه تحصیل در سنین بالا پزشکی و پرستاری در این کشور راحت‌تر است. 

مهاجرت تحصیلی در سن بالا به دیگر کشورهای دنیا

مهاجرت تحصیلی در سایر کشورها نیز شرایط متفاوتی دارد؛ به‌عنوان‌مثال برای اخذ ویزا تحصیلی از کشور کانادا، توجه به سن در هر مقطع تحصیلی بسیار مهم است و گپ تحصیلی بالای 5 یا 6 سال پذیرفته نیست.
برای مهاجرت تحصیلی به سوئد، دانشگاه‌ها هیچ محدودیت سنی برای دانشجو اعمال نکرده‌اند، اما وقتی پای سفارت و اخذ ویزا در میان باشد شرایط سنی بسیار مهم می‌شود. شرط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد حداکثر تا سنین 36 یا 37 سال است. البته برای سنین بالاتر نیز می‌توان اقدام نمود، به‌شرط اینکه سفارت و دانشگاه قبول کنند و همچنین فرد متقاضی گپ تحصیلی 5 تا 10 سال بیشتر نداشته باشد.
در کشورهایی مانند پرتغال، ژاپن و روسیه نیز باید فرد متقاضی بیش از 5 سال وقفه تحصیلی نداشته و قبل از رسیدن به 40 سالگی برای ادامه تحصیل در سن بالا اقدام نماید تا شامل محدودیت سنی نشود.

بنر توصیه نامه

محدودیت سنی برای تحصیل در رشته‌های مختلف

رشته‌های MBA، معمولاً جزو رشته‌هایی هستند که محدودیت سنی ندارند و هرکسی می‌تواند به‌راحتی در کشورهای مختلف دنیا آن‌ها را انتخاب کند؛ اما ادامه تحصیل در سنین بالا در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و پرستاری و غیره معمولاً دارای مشکلاتی است، زیرا افراد نباید گپ تحصیلی و سن بالا داشته باشند. برای مثال برای تحصیل در رشته پزشکی می‌توان در کشورهای کره جنوبی، فنلاند و اتریش ثبت‌نام کرد و به ادامه تحصیل در سنین بالا پرستاری و پزشکی پرداخت، اما در کشورهایی همچون کانادا و انگلیس محدودیت‌هایی در این مورد وجود دارد.
اگر قصد ادامه تحصیل در رشته‌های علوم مهندسی، داروسازی، علوم کسب‌وکار، علوم طبیعی، علوم انسانی و ریاضیات را دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب کشور سوئیس برای اخذ ویزا است.

کلام آخر

اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای مختلف را دارید و نگران محدودیت سنی هستید شاید از خود بپرسید که مهاجرت تحصیلی در سن بالا چگونه است؟ یا مهاجرت تحصیلی در سن بالا چقدر طول می‌کشد؟ و به دنبال انتخاب کشوری باشید که بتوانید راحت‌تر ویزا گرفته و برای پذیرش اقدام نمایید. بهتر است بدانید که مهاجرت تحصیلی در هر کشور متناسب با شرایط و سیاست‌های خارجی آن متفاوت است و هر کشور برای مقاطع مختلف، شرایط سنی مختلفی گذاشته است و اینکه برای اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی چه مدت‌زمانی باید پیگیر بود هم به سخت‌گیری یک کشور، شرایط تحصیلی شما و میزان وقفه تحصیلی و توجیهی که برای آن دارید، بستگی دارد.

سوالات متداول

گَپ یا وقفه‌ی تحصیلی چیست؟

به فاصله زمانی بین مقاطع تحصیلی که فرد گذرانده است وقفه تحصیلی گفته می‌شود که از زمان فارغ‌التحصیلی یا صدور مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان تا زمانی که برای پذیرش در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام می‌کنند، گفته می‌شود.

محدودیت سنی چه تاثیری بر روند مهاجرت دارد؟

محدودیت سنی برای تحصیل در کشورهای خارجی می‌تواند شامل دو نوع محدودیت باشد؛ نوع اول محدودیت برای تحصیلات در سن بالا هنگام پذیرش در دانشگاه انتخابی و نوع دوم هنگام اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد.

به گفتگو بپیوندید