رد کردن لینک ها

فاند چیست؟

فاند (Fund) در لغت به معنای وجه تهیه کردن برای هدفی خاص یا همان سرمایه‌گذاری است. دراین نوشته منظور از فاند “کمک هزینه تحصیلی” می‌باشد. کمک هزینه‌ها معمولا در ازای انجام کار و تعهداتی خاص (فاند همکاری)، داشتن شرایطی خاص (فاند شایستگی)، یا نیاز مالی متقاضی (فاندهای دولتی) به دانشجو تعلق می‌گیرد. تعهدات معمول برای دریافت فاند اغلب انجام کار یا همکاری در پژوهشی علمی است. همچنین شرایط مورد نیاز برای دریافت فاند هم می‌تواند اثبات عدم بضاعت دانشجو در پرداخت هزینه‌های تحصیل و نیاز به دریافت کمک (انواع گرنت) یا داشتن نمرات بالا، شایستگی‌ خاص و داشتن استانداردهای مورد نظر دانشگاه برای بورسیه شدن باشد. راه‌های دیگری نیز برای دریافت فاند وجود دارد که در ادامه مطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فاند را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد:

هزینه‌ای که به عنوان حقوق و دستمزد به دانشجو پرداخت می‌شود و به منزله‌ی درآمد حاصل از کار دانشگاهی (دستیار آموزشی یا پژوهشی) محسوب می‌شود.
هزینه‌ای که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به پرداخت شهریه یا دیگر هزینه‌های تحصیل دانشجو کمک می‌کند.

۱- حقوق ماهیانه یا سالیانه در ازای کار دانشگاهی

وجهی است که در قالب حقوق ماهیانه یا سالیانه از سوی دانشگاه‌ دریافت می‌شود. این مبلغ عموماً به دانشجویان مقطع دکترا و بالاتر تعلق می‌گیرد. دانشجویان در ازای کار آموزشی و تحقیقاتی که انجام می‌دهند، این حقوق را دریافت می‌کنند. دانشجویان دوره دکترا به عنوان افراد شاغل در دانشگاه محسوب شده و مانند سایر مسئولین دانشگاه از حقوق ماهیانه برخوردارند. برای دریافت این حقوق ماهانه باید یکی از دو موقعیت شغلی دستیار پژوهشی یا دستیار آموزشی را بدست آورید.

دستیار پژوهشی (Research Assistantship)

این کمک هزینه که عمدتا برای دانشجوهای مقطع دکتراست به واسطه‌ی انجام امور پژوهشی مورد نظر استاد به دانشجو پرداخت می‌شود. عمده کار محوله به دانشجو، حضور در آزمایشگاه‌ها، مدیریت و شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌ها، ارائه و نوشتن مقالات یا کمک در ویرایش کتاب و مقالات است. برای دریافت این فاند نیاز است تا به  طور مستقیم با استادی که نیاز به دستیار پژوهشی دارد، مکاتبه کنید.

دستیار آموزشی یا استاد حل تمرین (Teaching Assistantship)

کسی است که کارهای کمک آموزشی از قبیل برگزاری کلاس حل تمرین و تصحیح اوراق امتحانی و مسئولیت آزمایشگاه و … را بر عهده می‌گیرد. درآمد TA تفاوت چندانی با RA ندارد و از طرف دانشکده به دانشجو پرداخت می‌شود. این فاند هم عمدتا برای مقطع دکتری بوده و با توجه به نوع کار برای داشتن شانس بیشتر دریافت این فاند به مهارت گفتاری بالا (نمره speaking تافل بالای ۲۵ یا آیلتس بالای ۷) نیاز است.

۲- کمک هزینه‌ی تحصیلی

Grant یا کمک هزینه‌ی تحصیلی به انواعی از کمک هزینه‌ها گفته می‌شود که بر اساس نیاز دانشجو به وی اعطا می‌گردد. منبع این کمک هزینه می‌تواند دولتی یا موسسه‌های خیریه و یا حتی خود دانشگاه باشد. درصورت داشتن شرایط، این کمک هزینه مستقیما به خود دانشجو پرداخت می‌شود. در مواردی نیز این کمک به صورت تخفیف از شهریه و هزینه‌های تحصیل وی کسر می‌گردد.

۳- کمک هزینه‌های دولتی

این موارد از سری برنامه‌های دولتی برای کمک به دانشجوهای کم بضاعت می‌باشد. در این حالت از طریق انجام بررسی‌ها و آزمون‌های خاصی مانند Pell Grant یا FSEOG در ایالات متحده (در کشورهای مختلف این روند متفاوت بوده و معمولا مخصوص دانشجوهای بومی می‌باشد) ناتوانی مالی متقاضیان در پرداخت هزینه های تحصیل راستی آزمایی شده و از این مزایا بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، تعهدات خاصی نیز از دانشجو گرفته می‌شود که در صورت به اتمام نرساندن آن‌ها وجه پرداختی بازگردانده شود.

مطالب مرتبط

تصویر کشورهای آسیا اقیانوسیه

مقاصد تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

ادامه مطلب
تصویر مشاغل کارشناسی ارشد

یافتن مشاغل دانشجویی

ادامه مطلب
بسیاری در فکر مهاجرت به کانادا هستند. اکسپرس انتری روشی مناسب برای مهاجرت نیروی کار ماهر است. برای آشنایی با این روش ادامه‌ی مقاله را بخوانید.

اکسپرس انتری چیست

ادامه مطلب

۴- کمک هزینه‌ی تحفیف شهریه

این کمک هزینه که Waiver نیز نام دارد،  مبلغی است که مستقیما به دانشجو پرداخت نمی‌شود. در این حالت مبلغ مورد نظر از شهریه یا هزینه های مرتبط به دانشگاه وی کاسته می‌شود. این فاند نیز برای دانشجو‌های نیازمند بوده اما برخی دانشگاه‌ها با گذاشتن شرایطی خاص این فرصت را برای عموم فراهم کرده‌اند.

۵- جوایز تحصیلی

این دسته شامل پاداش‌هایی است که به افراد واجد شرایط داده می‌شود. ویژگی برتر این فاند عدم نیاز به بازپرداخت کمک هزینه دریافتی می‌باشد. این فاند معمولا به افراد دارای استعداد و شایستگی خاص تعلق می‌گیرد. همچنین ممکن است شرکت‌ها و موسسه‌های خاص این پاداش‌ها را در راستای اهداف و منافع خود به دانشجوهای مورد نظرشان ارائه دهند. انواع دیگری از جوایز نیز وجود دارد که بسته به دانشگاه متفاوت است.

شرایط اخذ فاند در دانشگاه و کشورهای مختلف متفاوت است.

۶- بورسیه

اسکالرشیپ یا بورسیه کمک هزینه‌ای است که کاملا بر اساس شایستگی‌های متقاضی برای کمک به تحصیل وی پرداخت می‌شود. این فاند به صورت ترمی به دانشجو ارائه می‌شود و برای دریافت آن معدل دانشجو از عوامل تعیین‌کننده است. برای دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی دانشجو باید حائز شرایط تحصیلی و علمی در سطوح بالایی باشد. نمرات دانشگاه و آزمون‌های مختلف از قبیل GRE و GMAT مواردی هستند که این برتری را مشخص می‌کنند. علاوه بر شایستگی آکادمیک، داشتن سوابق ورزشی یا هنری در سطوح بالا می‌تواند برای بورسیه شدن به دانشجو کمک کند.

۷- همکاری در امور دانشگاهی

Fellowship به دانشجویان دوره دکترا و در مواردی کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد. این نوع بورسیه عموما به گروه‌های پژوهشی‌ای تعلق می‌گیرد که بر روی موضوع خاصی برای تحقیق تمرکز دارند. انواع مختلفی از این نوع بورس‌های تحصیلی و پژوهشی در آمریکا و کانادا وجود دارد که توسط بنیادهای خیریه خصوصی و به نام افراد و خیرین مشهور ارائه می‌شود.

سایر خدمات اپلای بادی

تدوین پروفایل لینکدین

تدوین پروفایل لینکدین

ثبت سفارش
تکمیل فرم‌های اپلای دانشگاه

تکمیل فرم‌های اپلای دانشگاه

ثبت سفارش
نگارش استادی پلن

نگارش اِستادی پلن

ثبت سفارش

به گفتگو بپیوندید