رد کردن لینک ها

فرصت‌های شغلی غیردانشگاهی برای دانشجویان و دارندگان مدرک دکترا

بر اساس مطالعه‌ای که در بریتانیا انجام شده، کمتر از نیمی از دارندگان مدرک دکترا وارد مشاغل دانشگاهی می‌شوند. این نکته در خصوص استرالیا، آمریکا و چین نیز صادق است. فرصت‌های شغلی دکترا موضوعی است که این مقاله به آن می‌پردازد. البته تمرکز اصلی آن بیشتر بر فرصت‌های شغلی جایگزین مشاغل دانشگاهی برای دارندگان مدارک دکترا می‌باشد. در نظر داشته باشید که نمی‌توان انتظار داشت تمامی فرصت‌های شغلی دکترا به عنوان فرصت‌هایی در قدر و اندازه یک فرد دارنده مدرک دکترا باشند. مشکل اینجاست که منابع اصلی برای پیشنهاد شغل به دانشجویان دکترا، استادان راهنما و دانشجویان دیگر هستند.

در یک کنفرانس که اخیرا برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برگزار شد، عنوان شد که مشاغل دانشگاهی (به عنوان مثال کار در موسسات تحقیقات دانشگاهی) اصلی‌ترین فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان مقطع دکترا به شمار می‌آیند. با این وجود ۸۰ درصد دانشجویان دکترای شرکت‌کننده در این کنفرانس باور داشتند که داشتن یک شغل دانشگاهی مانند محقق ارشد دانشگاه برای مدت طولانی دشوار است.

علل نادیده گرفتن فرصت‌های شغلی دکترا

با وجود این واقعیت که بسیاری از کشورها اقدام به برگزاری و پذیرش دوره‌های دکترا بیش از ظرفیت بخش آموزش عالی می‌نمایند، دلایل مثبت متعددی برای تلاش در جهت یافتن شغل دیگر غیردانشگاهی وجود دارد. چنین تصمیمی اگر بر پایه‌ی یک فکر خوب و پویا باشد به منزله‌ی یک شکست نیست. به عنوان مثال:

شما دانش و مهارت‌های تخصصی کسب نموده‌اید که در صنعت خاصی ارزشمند است.
شما می‌توانید به دیگران روش‌های تحقیق را آموزش دهید، بدون این که خود تحقیق کنید.
شما می‌توانید با فعالان بخش خصوصی که تمایل به همکاری با شما را دارند به عملیاتی‌سازی یک ایده‌ی کسب و کار جدید بپردازید.

ایجاد تحول و چگونگی دستیابی فرصت‌های شغلی دکترا

شما در دوره دکترا باید زمانی را به پیشرفت و توسعه فردی و حرفه‌ای خود اختصاص دهید. این مسأله‌ی بسیار مهمی است حتی اگر تمایل دارید در مشاغل دانشگاهی بمانید. جالب است بدانید دانشجویانی که در طول دوره دکترای خود اقدام به شرکت در دوره‌های تخصصی و مهارتی مختلف در دانشگاه می‌نمایند، نسبت به آن‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند به طور میانگین شانس بیشتری برای اتمام دوره‌ی دکترا در موعد مقرر دارند. حتی اگر در هیچ یک از دوره‌های رسمی دیگر شرکت نکنید، دوره دکترا شما را با انواع مهارت‌های گوناگون آشنا می‌سازد. موضوع چالش برانگیز این است که هنگام خروج از دانشگاه و انتقال دانش و مهارت خود به بخش مورد نظر، معنی و مفهوم مربوطه را به خوبی انتقال دهید. سعی کنید خود را از چارچوب فکری رایج در خصوص مهارت‌ها و تخصص‌های دوره‌ی دکترا خارج نمایید.

موضوع دیگر برای اخذ فرصت‌های شغلی دکترا توجه به کیفیت رزومه‌ی شماست. به عنوان مثال استخدام‌کنندگان یک رزومه ۸ صفحه‌ای را نمی‌خوانند. آن‌ها با دیدن لیست مقاله‌های نوشته شده شما به هیجان نمی‌آیند. به عنوان مثال شما یک زیست‌شناس هستید و یک مقاله در مورد طبیعت نوشته‌اید. به نظر شما این نکته چه معنایی برای استخدام کننده دارد؟ آن‌ها نیازی به جزئیات غیرمرتبط ندارند هر چند شما می‌توانید در هنگام نیاز آن‌ها را آماده داشته باشید.

مطالب مرتبط

تصویر اپلای چیست

اپلای چیست

ادامه مطلب

مهاجرت تحصیلی

ادامه مطلب
بسیاری در فکر مهاجرت به کانادا هستند. اکسپرس انتری روشی مناسب برای مهاجرت نیروی کار ماهر است. برای آشنایی با این روش ادامه‌ی مقاله را بخوانید.

اکسپرس انتری چیست

ادامه مطلب

نکات مهم در خصوص فرصت‌های شغلی دکترا

در مورد شغل آینده خود واقع‌بین باشید و توقع بی‌جا نداشته باشید!
این را بدانید که شما نباید با همکارانی که مهارت‌های کمتری از شما دارند رفتار متفاوتی داشته باشید چرا که ممکن است که تجربیات شغلی خوبی داشته باشند.
ترک محیط دانشگاهی یک تغییر و تحول مهم و جدی محسوب می‌شود. در زمان تحقیق شما می‌توانید روزها و هفته‌های خود را طبق برنامه زمان بندی کنید ولی در محیط کاری محدودیت وجود دارد.
شما احتمالا باید بر اساس خواسته‌های دیگران کار کنید اما می‌توانید این جنبه از کار را در نظر داشته باشید که شغل جدیدتان تجربیات ارزشمندی برای شما خواهد داشت.

فرصت‌های شغلی دارندگان مدرک دکترا

فارغ التحصیلان دکترا در تمام زمینه‌ها می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسب خود را بیابند. این مشاغل می‌توانند تغییر مسیر مناسبی از تحقیقات دانشگاهی،‌ بعد از اتمام دوره دکترا و یا در مرحله پایانی دوره دکترا باشند. منظور این نیست که یک فارغ‌التحصیل دکترا در رشته مالی به سمت حوزه‌ی بانکداری هدایت می‌شود. تغییر مسیر از محیط دانشگاهی می‌تواند محیط زندگی شخصی شما را تغییر دهد.

می‌توان لیستی طولانی از شغل‌های دارندگان مدرک دکترا را فهرست کرد. در واقع بهترین روش برای دانستن فرصت‌های شغلی دکترا مرور مطالعات موضوعی است. این تحقیقات به عنوان منبعی عالی برای یافتن مسیر شغلی مناسب پیشنهاد می‌شوند.

در بسیاری از کشورهای دنیا موسساتی وجود دارند که آموزش‌ها و مهارت‌های لازم و نیز فرصت‌های شغلی دکترا برای دارندگان مدرک دکترا را عرضه می‌کنند. همچنین در برخی صفحات دانشگاه‌ها می‌توان فرصت‌های شغلی دکترا را جستجو نمود. سایر منابع برای جستجوی فرصت‌های شغلی دکترا فوروم‌ها و وبلاگ‌های آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی نظیر لینکدین است.

توجه داشته باشید که مقالات شما برای کارفرماهای غیردانشگاهی جذاب و بااهمیت نیستند. سعی کنید روی مهارت‌های خود تمرکز کنید.

وب سایت‌های مناسب برای یافتن فرصت‌های شغلی دکترا

یکی دیگر از روش‌های یافتن موقعیت‌های کاری، استفاده از وب‌سایت‌هایست که فرصتهای شغلی دکترا را پوشش می‌دهند. تا اینجا شما رزومه خود را ساخته‌اید و آماده برای جستجوی شغل‌های غیردانشگاهی هستید. می‌توانید از شبکه افراد اطراف خود استفاده نمائید یا سازمان‌های مورد علاقه‌تان را پیدا کنید (شما باید برای خود مشخص نمائید که چه نوع شغلی را می‌خواهید داشته باشید)، آژانس‌ها و موسساتی که نیاز به افراد متخصص با مدرک دکترا دارند و سایت‌های جستجوی شغل و کاریابی از دیگر موارد در دسترس بشمار می‌روند.

سایر خدمات اپلای بادی

نگارش کاورلتر

نگارش کاورلتر

ثبت سفارش
نگارش توصیه‌نامه

توصیه‌نامه اساتید و کارفرمایان

ثبت سفارش

مشاوره اکسپرس اِنتری

ثبت سفارش

به گفتگو بپیوندید