رد کردن لینک ها

آزمون GMAT چیست و منابع امتحان جی مت کدامند؟

اگر در حوزه کسب‌وکار و بیزنس درس خوانده‌اید یا در حال مهاجرتید (یا حتی به آن فکر کرده‌اید)، احتمالا به شدت درگیر آزمون‌های تشخیصی و رده‌بندی هستید. این آزمون‌ها مثل تافل، آیلتس و GRE معیارهایی بین‎المللی هستند برای تشخیص سطح مهارت و دانش افراد در حوزه‎هایی مختلف. یکی از شناخته‌شده‎ترین آزمون‎ها در این حوزه GMAT یا Graduate Management Admission Test است. این آزمون برای افرادی طراحی شده که می‎‌خواهند در رشته‌های MBA، مدیریت، حسابداری یا دیگر رشته‎های مشابه در کشورهای خارجی (مثل کانادا و آمریکا) ادامه تحصیل بدهند.

درست مثل تافل و آیلتس که برای سنجیدن سطح مهارت هر فرد در زبان انگلیسی طراحی می‌شوند، این آزمون هم برای سنجش یک سری مهارت عمومی برای ورود به رشته‌های مدیریتی و مالی طراحی شده. سوالات آن هم در همین حوزه‌ها هستند. اما آزمون GMAT در ایران چطور برگزار می‎شود و چطور می‎شود در آن ثبت‌نام کرد؟ نمره کافی برای اپلای با آزمون چقدر است و چطور باید آن را بگیریم؟ در این مطلب این آزمون را می‌شناسیم و با روش‌های آمادگی آزمون جی مت هم آشنا می‎شویم.

آزمون جی مت به زبان ساده

آزمون پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیلان یا همان Graduate Management Admission Test یک آزمون چند گزینه‎‌ای و آنلاین است که به صورت استاندارد  و یکسان، در تمام دنیا برگزار می‎شود. کاربرد این امتحان هم همان‌طور که گفتیم، برای مهارت‌سنجی و تشخیص آمادگی افراد برای ورود به رشته‎های کسب‎وکار یا مدیریت است.

آزمون جی مت بین‌المللی توسط انجمن پذیرش مدیریت فارغ‌التحصیلان یا GMAC ساخته شده، تا کالج‌ها، دانشگاه‎ها و موسسات آموزشی یک معیار نمره‌ای یا رده‎‌ای یکسان داشته باشند و همه افراد را از همه کشورها، با این معیار بسنجند. به زبان ساده باید گفت که شما برای هر دانشگاهی که اپلای کنید، سیستم پذیرش آن دانشگاه به نمره جی مت و سابقه کاری و تحصیلی شما نگاه می‎کند. پس اگر می‎خواهید در رشته‎های مدیریت، MBA، حسابداری، اقتصاد یا… ادامه تحصیل بدهید، این آزمون یکی از مراحل اصلی کار شماست.

بنر انگیزه‌نامه

آزمون GMAT برای چه رشته‌هایی است

بیش از ۱۹۰۰ مدرسه (کالج) و ۱۵۰۰ دانشگاه در سر تا سر دنیا، آزمون GMAT را می‌پذیرند.  رشته‏‌هایی که این آزمون در آن‌ها اهمیت دارد، این‌ها هستند:

  • رشته‌های مدیریت از لیسانس تا دکترا
  • تحلیل کسب و کار از لیسانس تا دکترا
  • مطالعات مدیریت
  • اقتصاد از لیسانس تا دکترا
  • حسابداری از لیسانس تا دکترا
  • MBA

شاید شما هم در فرایند اپلای سوال داشته باشید که آزمون gmat یا gre، کدام مناسب‎تر است؟ GMAT برای رشته‎‌های مدیریتی و کسب‌وکار کاربرد دارد اما با آزمون GRE می‏‎توانید در هر رشته‌ای اپلای کنید، حتی رشته‌های علوم انسانی و هنری. این دو ازمون البته شباهت‌هایی هم دارند: هر دو شامل ریاضیات مقطع دبیرستان، هندسه، جبر و تحلیل داده هستند و البته هر دو نیاز به توانایی درک مطالب انگلیسی دارند.

ساختار کلی آزمون جی مت

قبل از این که برای آزمون آماده شوید، ابتدا باید بدانید که بخش‌های مختلف این آزمون چه چیزهایی هستند. جی مت چهار بخش دارد که البته برای پیش رفتن در همه آن‎ها باید مهارت تفکر انتقادی و قدرت تحلیل داشته باشید (همان چیزهایی که در رشته MBA هم به شدت مورد نیازند). این چهاربخش به صورت جداگانه نمره‌بندی می‎شوند 

  • نگارش تحلیلی
  • مهارت کلامی
  • مهارت محاسباتی
  • استدلال یک‌پارچه

در آزمون آنلاینتان، این امکان را دارید که این بخش‎ها را به ترتیب دلخواه جواب بدهید. شما می‌توانید در محل آزمون یکی از این سه ترتیب را برای امتحان انتخاب کنید:

  • ارزیابی نگارش تحلیلی/ استدلال یک‏‎پارچه/ مهارت محاسباتی/ مهارت کلامی
  • مهارت کلامی/ مهارت محاسباتی/ استدلال یک‏‎پارچه/ ارزیابی نگارش تحلیلی
  • مهارت محاسباتی/ مهارت کلامی/ استدلال یک‏‎پارچه/ ارزیابی نگارش تحلیلی

از آن جایی که دو بخش محاسبات و کلامی، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین‌ها در فرایند اپلای شما هستند، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان ترتیب ۳ و یک سوم آن‌ها ترتیب ۲ را انتخاب می‌کنند.

بنر رزومه

جزییات آزمون و سوالات GMAT

این امتحان همان‌طور که گفتیم به صورت آنلاین برگزار شده  و با پاسخ به هر سوال، سوالات بعدی برای شما تعیین خواهند شد. GMAT یک الگوریتم چند معیاره پیچیده داد که تست‎های آن انطباقی طراحی شده‌اند،  یعنی وقتی به سوالات یک سطح پاسخ صحیح بدهید، بعدی‏‎ها ممکن است سخت‎تر باشند و شما را بیشتر به چالش بکشند. البته این نکته را هم فراموش نکنید که همه سوالات حتما باید پاسخ داده شوند.

بخش کلامی آزمون شامل ۳۶ سوال است و در بخش‌های بعدی ممکن است چیزهایی مثل خلاصه کردن، نتیجه‌گیری یا فرضیه‎نویسی هم اضافه شود. برای همین زمان جی مت چیزی حدود سه ساعت و بیست و سه دقیقه خواهد بود و نمره‌ها هم از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هستند.

بعد از پایان آزمون، نمره سوالات تستی به صورت اولیه برای شما قابل دیدن است، اما نتیجه نهایی و رسمی (با نمره دو بخش نگارش تحلیلی و استدلال یک‌پارچه) چیزی بین ۷ تا ۲۰ روز کاری طول می‌کشد.

برای پذیرش دانشگاه باید چه نمره‌ای بگیرم؟

اگر قصد اپلای کردن در دانشگاه‌های برتر دنیا را دارید باید حدود ۷۰۰ نمره در این آزمون کسب کنید و تا ۲۰ روز کاری، نتیجه را همراه با دیگر مدارک به دانشگاه بفرستید. با این حال میانگین نمره افراد در آزمون ۵۵۰ است که با همین نمره هم می‎شود برای خیلی از دانشگاه‏‌ها درخواست پذیرش فرستاد.

مطالب مرتبط

آزمون تافل

درباره‌ی آزمون تافل بخوانید!

ادامه مطلب
نگارش ایمیل برای اساتید دانشگاه

نحوه‌ی نگارش ایمیل به اساتید

ادامه مطلب
تحصیل رایگان در بهترین کشورهای جهان

تحصیل رایگان در کشورهای دنیا

ادامه مطلب