رد کردن لینک ها

کاورلتر چیست؟ موارد استفاده و نکات قابل توجه هنگام نگارش

اگر در فرایند مهاجرت یا پیدا کردن کار در یک کشور دیگر هستید، کاور لتر (Cover letter) یکی از مدارکی است که اسم آن را شنیده‌اید و البته به آن نیاز دارید. کاور لتر هم مثل دیگر اسناد مورد نیاز در فرایند کاریابی، یک سند است. با این فرق که برخلاف اسناد دیگر، نوشتن آن کاملا با خود شماست.

و دقیقا به همین دلیل، این نامه می‏‎تواند تفاوت ایجاد کند. تفاوت یک کاور لتر خوب با یک کاور لتر معمولی یعنی استخدام شدن یا نشدن شما در شرکتی که به آن نامه می‌نویسید. در این مطلب کاور لتر را بیشتر می‎شناسیم و یاد می‎گیریم که چطور آن را بهتر بنویسیم.

تعریف کاورلتر

کاورلتر یک نامه یک صفحه‎ای است که برای تکمیل رزومه کاری یا تحصیلی، در کنار آن نوشته می‌شود. محتوای این نامه در خطاب به استخدام‌کننده یا دانشگاه نوشته شده و شامل اطلاعات تکمیلی درمورد مهارت‎ها و تجربیات فرد در حوزه کاری یا تحصیلی است. 

معمولا کاورلترها سه یا چهار پاراگراف کوتاه دارند و از زبان خود فرد نوشته می‎شوند. اهمیت این نامه آن جاست که یک تصویر کلی در ذهن مخاطب درمورد شما می‎سازد، و به او در تصمیم‌گیری کمک می‎کند. البته که همه موقعیت‎های شغلی و تحصیلی کاور لتر نمی‎خواهند، اما داشتن آن همیشه بهتر از نداشتنش است. اضافه کردن یک کاور لتر، به شرکت یا دانشگاه مخاطب شما نشان می‎دهد که جدی هستید و خود و موقعیت شغلی و تحصیلی را به خوبی می‌شناسید.

بنر رزومه

چه زمانی به کاور لتر نیاز داریم؟

این چند کار، چیزهایی هستند ک بهتر است برای آن‎ها کاور لتر داشته باشید تا شانس به دست آوردن موقعیت برایتان بیشتر شود:

  • پذیرش تحصیلی در هر دانشگاه خارجی
  • اپلای برای انواع موقعیت‌های شغلی
  • چاپ مقالات و پژوهش‌های علمی
  • اخذ ویزا از بعضی کشورها (مثلا کانادا)

ویژگی‌های یک کاور لتر خوب

همان‌طور که گفتیم، کاور لتر در واقع تکمیل‌کننده رزومه است، نه خود آن. پس نوشتن آن کمی با رزومه متفاوت است. یک کاور لتر خوب این ویژگی‌ها را دارد:

  • اطلاعات رزومه در آن تکرار نمی‌شود: هر چیزی که در رزومه خودتان نوشته‌اید را دوباره در کاور لتر نیاورید، مگر برای توضیح دادن یک تجربه خاص یا دادن اطلاعات تکمیلی.
  • بیش از اندازه طولانی نیست: کاور لتر باید نهایتا یک صفحه باشد، یعنی از 200 تا 400 کلمه.
  • ساختار بصری مناسبی دارد: کاور لتر شما برای هر جا که نوشته می‌شود، حتما باید از نظر بصری منظم و خوانا باشد. صفحات باید یک حاشیه مناسب داشته باشند، اطلاعات پاراگراف‌بندی شده باشد و جملات کوتاه و قابل فهم نوشته شوند.
  • اسم کامل شما، تاریخ و مخاطب در آن به صورت واضح آمده است.
  • یک تمپلیت مناسب دارد: تمپلیت‌ها را می‌توانید آنلاین پیدا کنید، یا خودتان در برنامه وورد بسازید.

ساختار کاور لتر

ساختار استاندارد یک کاور لتر این‌طور است:

  1. اطلاعات تماس و مشخصات شما که باید قبل از متن و با فونت درشت نوشته شود.
  2. مشخصات مخاطب (که می‌تواند یک دپارتمان خاص از دانشگاه، منابع انسانی شرکت، یک شخص در سفارت یا هر فرد دیگری باشد)
  3. پاراگراف اول (که باید با مخاطب قرار دادن شخص به صورت Dear + Ms/Mr + Name شروع شود)
  4. بدنه اصلی شامل اطلاعات درآمد و تجربیات شما، بهترین کارهایتان و البته دلیل استخدامتان باشد. در این پاراگراف خواننده باید قانع شود که شما گزینه خوبی برای استخدام هستید.
  5. پاراگراف آخر که شامل تشکر و خداحافظی است.
انتخاب رشته تحصیلی چه نقشی در فرایند اپلای و اخذ پذیرش دارد؟

چگونگی نگارش رزومه حرفه‌ای

ادامه مطلب
مشاوره-مهاجرت-تحصیلی-به-آلمان

مهاجرت تحصیلی به آلمان

ادامه مطلب
چگونگی اخذ اقامت ترکیه

دریافت اقامت ترکیه

ادامه مطلب

چند نکته برای نوشتن یک کاور لتر برنده

با رعایت این چند مورد، کاور لتر شما تاثیرگذارتر خواهد بود و شانس استخدام یا پذیرش شما هم بالا می‎رود:

  • لحن و صدای مناسبی انتخاب کنید: درمورد دانشگاه یا شرکت هدف تحقیق کرده و نامه را طوری بنویسید که توجه آن‎ها را جلب کند. مثلا لحن یک کاور لتر برای موقعیت مدیر هنری در یک شرکت تبلیغاتی، با کاور لتر دانشجوی ارشد رشته ژنتیک متفاوت خواهد بود.
  • دایره کلمات را گسترده کنید: اگر از چند کلمه هم‌معنی در طول نامه استفاده کرده‌اید، هر بار یکی از متعارف‌های آن را بیاورید و از تکرار کلمات جلوگیری کنید.
  • آگهی شغلی را بخوانید: در بعضی از آگهی‌های شغلی، کارفرما از متقاضی خواسته که به سوالات خاصی پاسخ بدهد. با خواندن آگهی می‎توانید پاسخ‎ها را در لابلای متن کاور لتر جا بدهید.
  • کوتاه و موجز بنویسید: کاور لتر باید با در بر گرفتن تمام اطلاعات مورد نیاز، از یک صفحه بیشتر نشود. پس اگر لازم است، نامه خودتان را چند بار ادیت و بازنویسی کنید تا به اندازه مورد نظر برسد.