رد کردن لینک ها

انواع توصیه‌نامه برای اپلای| توصیه‌نامه تحصیلی چیست؟| توصیه‌نامه کاری چیست؟

تهیه توصیه‌نامه ممکن است در ابتدا راحت به نظر برسد، اما این کار نیاز به دقت بسیاری دارد. برای اینکه درخواست فرد برای تحصیل در دانشگاه مقصد یا اشتغال در کشور مقصد پذیرفته شود، لازم است توصیه‌نامه تحصیلی یا توصیه‌نامه شغلی خوبی آماده شود. از این‌ رو قصد داریم به جزئیات بیشتری از این مبحث اشاره کنیم.

توصیه‌نامه (Recommendation Letter) چیست و انواع آن کدام است؟

ممکن است برای بسیاری از شما این سوال ایجاد شود که توصیه‌نامه چیست. توصیه‌نامه‌ها یکی از نامه‌های پرکاربرد در مسیر اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها، دریافت بورسیه تحصیلی یا حتی مهاجرت کاری هستند. درواقع توصیه‌نامه نوشته‌ای را می‌گویند که توسط فرد دیگری اعم از کارفرما، مشتری، استاد دانشگاه، معلم و یا یک فرد عادی نوشته می‌شود. هدف از نوشتن توصیه‌نامه بیان توانایی‌ها و مهارت‌های فرد است و نشان‌دهنده اعتماد به فرد موردنظر است. از توصیه‌نامه‌ها به منظور پذیرش تحصیلی یا تسهیل اشتغال در سایر کشورها استفاده می‌شود. به همین دلیل است که توصیه نامه استاد یا کارفرما از پرکاربردترین انواع توصیه‌نامه‌ها (Recommendation letter) هستند. 

در ادامه به انواع توصیه‌نامه اشاره می‌کنیم:
توصیه‌نامه آنلاین : که همانند یک فرم نظرسنجی است و نظراتی درباره فرد موردنظر در آن قید می‌شود.
توصیه‌نامه نوشته‌شده : که در حدود یک صفحه توسط فرد توصیه‌گر نوشته می‌شود.

توصیه‌نامه را حتما مهر و امضا کنید

توصیه‌نامه تحصیلی چیست؟

اغلب افرادی که قصد مهاجرت دارند، می‌دانند که توصیه‌نامه تحصیلی چیست. توصیه‌نامه برای پذیرش دانشگاه توسط دانشجویانی ارائه می‌شود که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. برای پذیرش در اغلب دانشگاه‌های معتبر دنیا، لازم است توصیه‌نامه دکتری و کارشناسی ارشد توسط فردی معتمد و با درجه علمی بالا نگارش شود. بیشتر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور نیازمند یک یا دو توصیه نامه از اساتید خود هستند.
نگارش توصیه‌نامه تحصیلی برای مهاجرت به منظور بررسی صلاحیت متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های سایر کشورها انجام می‌شود. در حقیقت با نگارش توصیه‌نامه، وضعیت علمی و تجربی دانشجو توسط کارشناسان و افراد متخصصی که با وی همکاری کرده‌اند، بیان می‌شود و ماموران پذیرش، با بررسی توصیه‌نامه‌ها به شخصیت علمی و ویژگی‌های فردی متقاضی آگاه می‌شوند.

توصیه‌نامه کاری چیست؟

ممکن است اغلب شما بدانید توصیه‌نامه کاری چیست و چه کاربردی دارد. توصیه‌نامه کاری توسط کارفرما، سرپرست، مدیر، رئیس، مربی دوره‌های مهارت‌آموزی یا یکی از همکاران متقاضی نگارش می‌شود و به کارفرمای محل کار جدیدی که متقاضی قصد اشتغال در آنجا را دارد یا دانشگاهی که فرد قصد اخذ پذیرش از آن را دارد، ارسال می‌گردد.
در توصیه‌نامه کاری برای مهاجرت، به توانایی‌ها، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت فرد متقاضی اشاره می‌کنند. با نوشتن توصیه‌نامه کاری مدیر یا کارفرمای محل کار جدید راحت‌تر می‌تواند به توانمندی‌های متقاضی اعتماد کند و جایگاه شغلی مناسبی در محل کار جدید برای وی در نظر بگیرد. 

بنر توصیه نامه

نحوه نوشتن توصیه‌نامه

توصیه‌نامه غالبا در یک صفحه که شامل چند پاراگراف و حدودا 400 تا 500 کلمه است، نوشته شده و سپس توسط توصیه‌کننده مهر و امضا می‌شود. چنانچه توصیه‌نامه برای اپلای در دانشگاه دارای قالب‌بندی مشخصی باشد، لازم است توسط متقاضیان و توصیه‌کنندگان کاملا رعایت شود.
برای اینکه بدانیم نحوه نوشتن توصیه‌نامه یا بهترین Reference Letter چیست، باید اشاره کنیم که در ابتدای متن یک مقدمه نگارش می‌شود. در مقدمه باید ارتباط توصیه‌کننده با متقاضی مشخص شود و به صورت مختصر جایگاه علمی و توانایی‌های توصیه‌کننده را شرح دهد.

سپس به توانایی‌ها و مهارت‌های متقاضی اشاره کرده و نقاط قوت او را بدون اغراق بیان کند. پس از آن لازم است در تایید صحبت‌های خود از پروژه‌های علمی یا خاطراتی که بیانگر لیاقت و توانایی‌های فرد متقاضی است، توضیحاتی بنویسد و بر صلاحیت و شایستگی او در محل کار یا دانشگاه تاکید کند.
در بخش بعد لازم است استاد یا کارفرما به راه‌های ارتباطی خود اشاره کند تا در صورت نیاز از کشور مقصد بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. در بخش آخر لازم است نامه توسط توصیه‌کننده مهر و امضا شود و با کلمات مودبانه‌ای نامه را به پایان برساند.
اگر می‌خواهید توصیه‌نامه‌های شما توسط متخصصین اپلای‌بادی نوشته شود، به صفحه سفارش سرویس ‌توصیه‌نامه بروید.

پنج نکته کاربردی در نوشتن توصیه‌نامه

با رعایت نکات زیر می‌توانید یک توصیه‌‌نامه تاثیرگذار بنویسید و مراحل پذیرش خود را هموار کنید:

توصیه‌نامه را در سربرگ‌های رسمی بنویسید!

توصیه‌نامه یک نامه اداری و رسمی است؛ پس لازم است برای توصیه‌نامه تحصیلی از سربرگ دانشگاه و در نوشتن توصیه نامه کاری برای مهاجرت، از سربرگ شرکت استفاده کنید.

قبل از نوشتن توصیه‌نامه ویژگی‌ها و مهارت‌های مرتبط خود را لیست کنید!

مهارت‌ها و ویژگی‌هایی را در توصیه‌نامه ذکر کنید که با موقعیت تحصیلی یا کاری بعدی‌تان مرتبط باشد. برای انتخاب بهتر از بین مهارت‌ها؛ قبل از شروع به نوشتن، موارد مورد نیاز به ذکر را یادداشت کنید تا موردی را فراموش نکنید.

متن توصیه‌نامه را قابل باور بنویسید!

توصیه‌نامه را به شکلی بنویسید که خواننده‌ی آن، محتوایش را واقعی و باورپذیر بداند. غلو نکنید و برای اثبات متقاضی، علاوه بر ذکر ویژگی‌های مثبت، بر نتایج به دست آمده‌ی او تاکید کنید.

در انتهای توصیه‌نامه راه ارتباطی با نویسنده را مشخص کنید!

فردی که توصیه‌نامه شما را می‌خواند؛ باید بتواند در صورت نیاز با نویسنده آن ارتباط برقرار کند و سوال‌های خود را از او بپرسد. بنابراین نوشتن راه ارتباطی مانند شماره تماس یا آدرس ایمیل نویسنده را فراموش نکنید.

توصیه‌نامه را بخش‌بندی کنید!

فرقی ندارد که در حال نوشتن توصیه نامه تحصیلی باشید یا توصیه نامه کاری؛ توصیه‌نامه‌ها معمولا ساختار مشخصی دارند. رایج‌ترین ساختار توصیه‌نامه به این ترتیب است: مقدمه، لیستی از دلایل توصیه متقاضی، ذکر تجربیات قابل اثبات، جمع‌بندی و نوشتن راه ارتباطی، امضا.

برای مشاهده نمونه توصیه‌نامه تحصیلی انگلیسی و متن توصیه‌نامه کاری برای مهاجرت کلیک کنید.

بنر رزومه

جمع‌بندی

توصیه‌نامه به نامه‌ای می‌گویند که به منظور بیان ویژگی‌های مثبت و توانایی‌های فرد متقاضی مهاجرت به خارج از کشور نوشته می‌شود. توصیه‌نامه دکتری دانشگاه آزاد و دولتی و توصیه‌نامه شغلی از رایج‌ترین توصیه‌نامه‌ها هستند. 

سوالات متداول

توصیه نامه چیست؟

توصیه‌نامه به نامه‌ای می‌گویند که به منظور بیان ویژگی‌های مثبت و توانایی‌های فرد متقاضی مهاجرت به خارج از کشور نوشته می‌شود.

چرا توصیه‌نامه مهم است؟

با نگارش توصیه‌نامه، وضعیت علمی و تجربی دانشجو توسط کارشناسان و افراد متخصصی که با وی همکاری کرده‌اند، بیان می‌شود و ماموران پذیرش، با بررسی توصیه‌نامه‌ها به شخصیت علمی و ویژگی‌های فردی متقاضی آگاه می‌شوند.

چگونه توصیه‌نامه سفارش بدم؟

برای سفارش توصیه‌نامه می‌توانید به صفحه خدمات اپلای‌بادی رفته و از میان سرویس‌های ما، نگارش توصیه‌نامه اساتید و کارفرمایان را انتخاب و سرویس مورد نظر خود را سفارش دهید.

به گفتگو بپیوندید